Sisal Hoito-ohje

Jotta sisal mattosi säilyisivät mahdollisimman pitkään puhtaina, kannattaa lika pysäyttää jo ulko-ovella. Sijoita siis jalkojen pyyhkimiseen soveltuva matto ulko-oven sisäpuolelle, ennen sisalmattoa.

Kosteus ja kuivuminen vaikuttavat sisalkuituun, joten sisalmattoa ei saa kastella. Tiloissa, joissa suhteellinen ilmankosteus on hyvin matala, kannattaa huolehtia riittävästä ilmankosteudesta (60-70 %) esimerkiksi käyttämällä ilmankostutinta

Sisal on kestävä kuitu, ja ensimmäiset kulumisen merkit näkyvät maton pohjapuolella. Lattialämmitys ja kastuminen edistävät pohjan hapertumista.

Sisalmatto edellyttää vain vähän hoitoa. Säännölliseen puhtaanapitoon soveltuu parhaiten imuri, jolla poistetaan näkyvä irtolika

1. Päivittäinen tai säännöllinen puhdistus tehokkaalla pölyn- tai harjaimurilla.

2. Tahrojen poisto nopeasti ja oikeilla tavoilla

  • Mitä pikemmin tahra poistetaan, sitä parempi; Pahin lika PYYHITÄÄN (ei hangata) puhtaalla, valkoisella (tai värjäämättömällä) liinalla.
  • Tahra suihkutetaan haalealla vedellä (mahdollisesti voidaan käyttää mattoshampoota tai hienopesuainetta, joka on pH-neutraali). Pyyhitään jälleen värjäämättömällä liinalla. Käsittely uusitaan, mikäli tarpeen. TÄRKEÄÄ: Puhdistettavaa kohtaa tai tahraa ei saa kostuttaa liikaa.
  • Kostutettu kohta kuivataan nopeasti (mahdollisesti hiustenkuivaajalla).

3. Peruspuhdistus: Likaisuusasteesta riippuen on matto peruspuhdistettava tietyin väliajoin, jolloin myös rasvaiset liat puhdistetaan.

  • Peruspuhdistus pitäisi tehdä kuivashampoolla. Puhdistuksen jälkeen on huomioitava, että matto imuroidaan kunnolla, jotta vaahto ja siihen imeytynyt lika saadaan kokonaan poistettua.
  • Lian poistamista suihkuttamalla tulisi välttää, sillä karkean rakenteen vuoksi puhdistusnestettä ei voida kunnolla imuroida pois matosta ja voimakas kastuminen saattaa aiheuttaa sen, että sisalmatto kutistuu ja alkaa kupruilla.

Sisal maton suunta kannattaa kääntää esim kerran vuodessa jolloin maton kuluminen on tasaisempaa. Huomioi myös, että sisalkuidun väri voi muuttua auringonvalon vaikutuksesta.

Silloin kun sisalmatto ei ole käytössä, matto voidaan säilyttää puhtaana ja rullattuna maton pintapuoli ulospäin käärittynä. Säilytä matto kuivassa ja huoneenlämpöisessä paikassa. Älä säilytä mattoa muovitettuna vaan anna maton hengittää.

Tahrojen poisto James tuotteella

Jopa 90 % kaikista tahroista voidaan poistaa pelkällä puhtaalla vedellä. Itsepintaisten tahrojen käsittelyyn suosittelemme erityisesti James tahranpoistotuotteita. Yksityiskohtaiset ja tietyntyyppistä tahraa koskevat ohjeet löydät James tahrakiekosta, joka toimitetaan jokaisen James Startersetin mukana.

Tahrat tulee poistaa tuoreeltaan ennen kuin ne ehtivät kuivua. Pahin lika pyyhitään puhtaalla, värjäämättömällä liinalla. Tahraa ei saa hangata. Tahraa voi suihkuttaa haalealla vedellä kevyesti sumutepullolla, jonka jälkeen tahra pyyhitään värjäämättömällä liinalla tai talouspaperilla. Matto ei saa kuitenkaan kastua läpeensä. Tahran poistoon voi käyttää sisalin puhdistukseen soveltuvaa tahranpoistoainetta aineen mukana tulevien ohjeiden mukaisesti. Maton kastunut kohta tulee kuivata nopeasti esimerkiksi hiustenkuivaajalla. Jos matto jää kosteaksi, tulee kupruilun estämiseksi kuivatus tehdä pyyheliinan ja painon alla.

Jos tahranpoistossa ei päästä tyydyttävään lopputulokseen, suosittelemme kääntymistä ammattitaitoisen mattopesulan puoleen.

Sisalmaton pesu

Sisalmaton läpikasteluun sisältyy aina voimakkaan kupruilun tai muodon menettämisen riski. Mikäli matto todella vaati varsinaista pesua, tulee se aina teettää ammattitaitoisessa mattopesulassa. Pesumenetelmän valinnassa on huomioitava myös kantin materiaali. Emme vastaa matonpesusta matolle aiheutuneista vahingoista.


Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 27.4.2020 alkaen.

Verkkokauppa

Turun Tapetti ja Matto Oy / Perinnetapetit
Orikedonkatu 2
20380 Turku

0400789280
info@perinnetapetit.fi
perinnetapetit.fi
0141928-4

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6), jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, mobiilimaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Mikäli tulee kysyttävää maskupalvelusta, heidän asiakaspalvelu auttaa:

    Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Checkoutin maksuehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Perinnetapetit yleiset ehdot.

      Lokakuun alussa 05.10 Checkout Finland poistuu ja tilalle tulee Paytrail

      Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

      Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
      Innova 2
      Lutakonaukio 7
      40100 Jyväskylä

      www.paytrail.com

      Tilaus- ja maksuvahvistus

      Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

      Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

      Turun Tapetti ja Matto Oy / Perinnetapetit
      Orikedonkatu 2
      20380 Turku

      0400789280
      info@perinnetapetit.fi
      perinnetapetit.fi
      0141928-4

      Toimitustavat ja -kulut

      Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

      Toimitusaika

      Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

      Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

      Palautusehdot

      Peruuttamisoikeus

      Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

      Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

      Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä. Asiakas maksaa palautusrahdin itse

      Peruuttamisen vaikutukset

      Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

      Asiakas maksaa palautusrahdin itse. 

      Asiakkaan omien mittojen mukaan tehdyillä tai leikatuilla matoilla ei ole palautusoikeutta. Tämä koskee kaikkia mm Kaikkia mittamattoja jotka leikkaamme ja valmistamme räätälöitynä mittatilaustyönä asikkaalle. Näitä mattoja ovat mm käytävä, sisal, mellon, kura- termo- ja neulehuopa ja kokolattiamatot.

      Ylimääräisiksi jääneitä tapettirullia emme hyvitä. Ota yhteyttä niin autamme tarvittaessa menekin laskennassa.

      Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tapettirullien läpinäkyviä muovikelmuja ei saa avata. Värisävyt tulee tarkastaa ennen avaamista. Tarkista tuote päälisin puolin heti vaikka et heti asentaisikaan tuotetta. Tapetit tulee tarkistaa myös vuotien leikkausvaiheessa valmistusvirheiden varalta. Tapetoitaessa tapettia seinään, hyväksytään samalla tapetin laatu ja oikeellisuus.

      Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

      Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

      Lunastamaton paketti

      Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

      Ongelmatilanteet

      Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

      Pidätämme oikeuden peruuttaa tilaus, mikäli verkkokaupassamme on ollut selkeä virhe hintatiedoissa (esim. tuotteen hinta on merkitty huomattavasti alhaisemmaksi tai korkeammaksi tai jos hinnaksi on merkitty 0 €). Edellä mainituissa tapauksissa olemme viipymättä yhteydessä sinuun ja kerromme virheellisestä hinnasta