Seinien paras kaveri
Pihlgren ja Ritola Oy on vuonna 1930 perustettu suomalainen tapettitehdas, joka on aina
kulkenut omia polkujaan. Uskomme, että tapetti on enemmän kuin kaunis pinta – se on
arkipäivän taidetta ja sisustamisen iloa parhaimmillaan . Monet tapettimallimme ovat
suomalaisia designklassikoita: Kiurujen yö, Juhannusruusu ja Kirsikkapuu ihastuttavat
lukemattomissa suomalaiskodeissa. Kaikki tapettimme valmistetaan alusta loppuun Akaan
Toijalassa — perinteisellä painotekniikalla ja suurella sydämellä!
Fritjof Pihlgren ja Matti Ritola olivat vuonna 1930 nuoria ja innokkaita tehtailijanalkuja. He
hankkivat käytetyn rotaatiopainokoneen ja aloittivat tapetinvalmistuksen Fritjofin isän
omistamissa tiloissa. Pieni tehdas valmisti aluksi alle kahtakymmentä t apettimallia, ja
tehtailijat itse vastasivat suurelta osin myös painotyöstä. Pihlgren ja Ritola -tapetit löysivät
kuitenkin nopeasti yleisönsä ja lisätilan tarve kävi ilmeiseksi. Uusi punatiilinen
tehdasrakennus valmistui vuonna 1937 näyttävälle paikalle N ahkialanlammen
kulttuurimaisemaan. Tehdasta laajennettiin yli puolella jo vuonna 1957. Samalla painosalin
koneistus uusittiin ja sinne hankittiin nykyisinkin käytössä olevat suuret
rotaatiopainokoneet. Tapetinvalmistuksen kulta -aikoina 1950-1970-luvuilla tapettitehtaalla
oli oma telaverstas, mallikirjasitomo ja useita erilaisille tapettilaaduille tarkoitettuja
tuotantolinjoja. Pihlgren ja Ritola Oy vastasi tuolloin yksinään lähes kolmasosasta Suomen
tapettituotannosta. 1960-luvulla Fritjof Pihola (ent. Pihlgren), luopui omasta osuudestaan ja
yritys on siitä pitäen ollut Ritolan suvun hallussa.
Tapettimme painetaan samalla perinteisellä painomenetelmällä, samassa punatiilisessä
tehtaassa Nahkialanlammen rannalla kuin tehtaan alkua ikoinakin. Pihlgren ja Ritola -tapetit
ovat aina liimaväreillä painettua, aitoa paperitapettia.
Tapetin valmistaminen tapahtuu kolmessa vaiheessa. Ensin tapetin pohjaväri painetaan
erillisessä pohjavärikoneessa pitkälle, usein jopa kaksi kilometriä pitkälle tapettipaperille.
Kun pohjaväri on kuivunut, painetaan tapetin kuviot varsinaisella rotaatiopa inokoneella.
Painokoneeseen asetetaan mallista riippuen 1 -8 kohokuvioitua tapettitelaa, joista jokaisella
on oma liidusta, liisteristä, pigmenteistä ja vedestä sekoitetulla painovärillä täytetty
värikastinsa. Kun pohjavärjätty tapettipaperi liikkuu painoko neen sylinterin ympäri telalta
toiselle, väri nousee kastista huopamaton kautta telaan ja siitä edelleen paperiin. Tapetin
kuviokokonaisuus syntyy, kun jokainen kuviotela vuorollaan painaa oman erillisen kuvionsa
ja värinsä tapettipaperille. Painamisen jäl keen tapetti saa kuivua rauhassa pitkillä laskoksilla
tehtaan katossa. Lopuksi se rullataan suurelle rullalle ja viedään jälkikäsittelyyn, jossa värit
kiinnitetään ja tapetti leikataan myytäviksi rulliksi. Käsityön osuus on jokaisessa
työvaiheessa suuri: painomenetelmämme vaatii runsaasti valmistelevaa työtä, hienosäätöä
ja kykyä käsitellä vanhoja, persoonallisia painokoneita.
Nykyisin painettavat tapettimallimme on jaettu kolmeen mallistoon: taiteilija -, klassiseen ja
retromallistoon. Taiteilijamalliston tapetit on koottu suurelta osin vuonna 1958 järjestetyn
mallisuunnittelukilpailun pohjalta. Kutsukilpailuun pyydettiin malliehdotuksia muun muassa
Birger Kaipiaiselta, Rut Brykiltä, Annikki ja Ilmari Tapiovaaralta sekä Lisa Johansson -Papelta.
Kilpailun sato oli huikea, sen myötä mallistoomme saatiin esimerkiksi sellaiset klassikot
kuten Ken kiuruista kaunein, 2+3, Poikilo ja Fenix-lintu. Taiteilijamallistoon on koottu myös
tehtaalle paljon suunnitelleen Ritva Kronlundin upeita kukka- ja eläinaiheisia malleja.
Klassinen mallisto sisältää eri aikakausien ja historiallisten tyylisuuntien tapettimalleja:
runsaita kertaustyylejä, uusklassismia, jugendia ja monia muita. Retromallisto puolestaan
on aikamatka 1950-luvulta 1970-luvulle: tähän mallistoon on koo ttu tehtaan nostalgisimmat
mallit eri vuosikymmeniltä. Tehtaallamme painetaan säännöllisesti myös erikoiseriä, jotka
ovat uusia värityksiä vanhoihin malleihin tai kokonaan uusia, ajankohtaisia malleja.
Valmistamme myös tilauksesta esimerkiksi vanhojen mall ien mukaisia tapetteja museo - ja
arvokohteisiin.
Monipuoliseen tapettimallistoomme kuuluu nykyisin yli 80 mallia eri vuosikymmeniltä.
Nämä toimitusehdot ovat voimassa 27.4.2020 alkaen.
Perinnetapetit
Orikedonkatu 2
20380 Turku
0400789280
info@perinnetapetit.fi
perinnetapetit.fi
0141928-4
Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.
Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Maksupalveluna toimii Checkout Finland Oy:n (y-tunnus 2196606-6), jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, mobiilimaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut. Mikäli tulee kysyttävää maskupalvelusta, heidän asiakaspalvelu auttaa:
Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Checkoutin maksuehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Perinnetapetit yleiset ehdot.
Lokakuun alussa 05.10 Checkout Finland poistuu ja tilalle tulee Paytrail
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii
Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja
luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella
tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on
maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan
ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.
Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:
Perinnetapetit
Orikedonkatu 2
20380 Turku
0400789280
info@perinnetapetit.fi
perinnetapetit.fi
0141928-4
Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.
Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.
Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.
Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.
Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä. Asiakas maksaa palautusrahdin itse
Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.
Asiakas maksaa palautusrahdin itse.
Asiakkaan omien mittojen mukaan tehdyillä tai leikatuilla matoilla ei ole palautusoikeutta. Tämä koskee kaikkia mm Kaikkia mittamattoja jotka leikkaamme ja valmistamme räätälöitynä mittatilaustyönä asikkaalle. Näitä mattoja ovat mm käytävä, sisal, mellon, kura- termo- ja neulehuopa ja kokolattiamatot.
Ylimääräisiksi jääneitä tapettirullia emme hyvitä. Ota yhteyttä niin autamme tarvittaessa menekin laskennassa.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tapettirullien läpinäkyviä muovikelmuja ei saa avata. Värisävyt tulee tarkastaa ennen avaamista. Tarkista tuote päälisin puolin heti vaikka et heti asentaisikaan tuotetta. Tapetit tulee tarkistaa myös vuotien leikkausvaiheessa valmistusvirheiden varalta. Tapetoitaessa tapettia seinään, hyväksytään samalla tapetin laatu ja oikeellisuus.
Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.
Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.
Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.
Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.
Pidätämme oikeuden peruuttaa tilaus, mikäli verkkokaupassamme on ollut selkeä virhe hintatiedoissa (esim. tuotteen hinta on merkitty huomattavasti alhaisemmaksi tai korkeammaksi tai jos hinnaksi on merkitty 0 €). Edellä mainituissa tapauksissa olemme viipymättä yhteydessä sinuun ja kerromme virheellisestä hinnasta